De huurprijs

Voor het gebruik van de woning betaalt u iedere maand huur. De huurprijs bestaat meestal uit twee delen: de kale huur en de servicekosten. En soms ook warmte.

Wat zijn servicekosten?

De servicekosten bestaan uit de vergoedingen voor de bijkomende leveringen en diensten. Bijvoorbeeld het schoonhouden van de trappen en galerijen en het ontstoppen van de riolering. De servicekosten kunnen per complex verschillen.

Woont u in een complex met blokverwarming?

Dan betaalt u maandelijks een voorschot aan De Goede Woning én direct aan uw energieleverancier.
Voor de verwarming van uw woning, uw kookgas en voor het gebruik van elektriciteit in de centrale ruimtes van het gebouw betaalt u maandelijks via de servicekosten een voorschotbedrag aan De Goede Woning. Het bedrag verschilt per woning en is afhankelijk van uw eigen gebruik.
Voor het gebruik van elektriciteit in uw woning betaalt u voorschotten aan uw energieleverancier.

Jaarcontract

De Goede Woning heeft voor de blokverwarming, uw kookgas en voor het gebruik van elektriciteit in de centrale ruimtes van het gebouw een jaarcontract (tot en met 31-12-2022). In dit contract zijn de prijzen voor gas en elektriciteit vastgezet. We verwachten dat komend jaar het tarief voor gas en elektriciteit gaat stijgen. De overheid werkt nog aan een energievergoeding voor woningen met blokverwarming. Zodra hierover meer bekend is, geven we dit aan u door.

Geld terug of bijbetalen

Elk jaar voor 1 juli ontvangt u de eindafrekening over uw verbruik in het afgelopen kalenderjaar. U krijgt dan bericht of u geld terugkrijgt of moet bijbetalen. Dit is afhankelijk van de hoogte van uw maandelijkse voorschotbedrag en de hoeveelheid gas/energie die u heeft gebruikt.

Nieuw voorschotbedrag

Tegelijk met de eindafrekening passen wij uw voorschot voor de warmtelevering aan. Uw nieuwe voorschotbedrag is gebaseerd op uw verbruik in het voorgaande stookjaar, de aangepaste prijzen en een correctie afhankelijk van het aantal graaddagen in het voorgaande stookjaar (strenge of zachte winter). Zo zorgen we ervoor dat het voorschot zo dicht mogelijk in de buurt ligt van uw te verwachten werkelijke verbruik.

Voorschot eerder aanpassen

Maakt u zich zorgen over uw energierekening in 2023? Verhoog dan uw maandelijks voorschotbedrag voor de servicekosten bij De Goede Woning. Stuur hiervoor een mail naar huuradministratie@dgw.nl.
Zo voorkomt u dat u bij de eindafrekening moet bijbetalen. Zodra duidelijk is welke energievergoeding bewoners van woningen met blokverwarming in 2023 krijgen, informeren we u hierover.

Hulp bij geldzorgen

Heeft u geldzorgen? Op Hulp bij geldzorgen vindt u een overzicht van organisaties in Zoetermeer die u kunnen helpen. Voorkom dat het erger wordt en vraag zo snel mogelijk hulp. Heeft u een huurachterstand of voorziet u dat u de huur niet kunt betalen? Neem dan contact met ons op via incassoconsulenten@dgw.nl. Samen met u zoeken we naar een oplossing of helpen wij u bij het vinden van de juiste hulpverlenende instanties.

Hoe koopt De Goede Woning gas en elektriciteit in?

We kopen gas en elektriciteit in via Aenergie. Dit is een inkoopcollectief voor en door woningcorporaties. Om de tarieven zo laag mogelijk te houden, koopt Aenergie gas en elektriciteit in op het moment dat de voorwaarden het voordeligst zijn. Dit doet Aenergie verspreid over het hele jaar. Kijk voor meer informatie Energie voor woningcorporaties, zorginstellingen en VVE's | Aenergie

Eigen contract voor elektriciteit

Voor het gebruik van elektriciteit in uw woning heeft u zelf een contract met een energieleverancier afgesloten. Er zijn veel verschillende soorten energiecontracten. Veel energiemaatschappijen hebben de afgelopen tijd informatie over de nieuwe tarieven naar hun klanten gestuurd. Bij de meeste contracten zijn de tarieven flink omhoog gegaan. Het kan verstandig zijn om uw voorschotbedrag te verhogen. Neem hiervoor contact op met uw energieleverancier.

Let op: alleen huurders van een woning met blokverwarming betalen maandelijks via de servicekosten een voorschot voor verwarming. Heeft u zelf een contract bij een energieleverancier, dan kunt u hen vragen om het voorschot te verhogen als u dat wilt.

Kijk voor meer informatie op:
Maatregelen rond stijgende energieprijzen (dgw.nl)

Meetbedrijven

De meetbedrijven bepalen bij blokverwarming het verbruik per klant. Vragen over het gemeten verbruik stelt u aan uw meetbedrijf:

Techem Energy Services B.V

klantenservice@techem.nl
www.techem.nl

Ista Nederland B.V.

info@istanederland.nl
www.istanederland.com

WarmteMeterService B.V.

afrekening@wms.nl
www.wms.nl

Hulp bij geldzorgen

Heeft u geldzorgen? Op Hulp bij geldzorgen vindt u een overzicht van organisaties in Zoetermeer die u kunnen helpen. Voorkom dat het erger wordt en vraag zo snel mogelijk hulp. Heeft u een huurachterstand of voorziet u dat u de huur niet kunt betalen? Neem dan contact met ons op via incassoconsulenten@dgw.nl.
Samen met u zoeken we naar een oplossing of helpen wij u bij het vinden van de juiste hulpverlenende instanties.

Let op:
Alleen huurders van een woning met blokverwarming betalen maandelijks via de servicekosten een voorschot voor verwarming. Heeft u zelf een contract bij een energieleverancier, dan kunt u bij deze leverancier om meer informatie over uw energietarief vragen.

Kijk voor meer informatie op:
Maatregelen rond stijgende energieprijzen (dgw.nl)