Overlast

Overlast is een relatief begrip. Dat wil zeggen: de een ervaart iets sneller als overlast dan de ander. Dit heeft veel redenen. Denk aan verschillen in leeftijd, karakter, hobby's, cultuur, werktijden. Belangrijk is altijd: ken uw buren zodat u elkaar makkelijker aan kunt spreken.

... en wat kunt u doen?
Ervaart u overlast? Dan adviseren wij u om er alles aan de te doen om het niet te laten escaleren. Weet u zeker wie de overlast veroorzaakt? Praat dan zo snel mogelijk met elkaar en vertel rustig waar u last van heeft. Samen komt u dan tot een oplossing. Weet u niet goed hoe u dit aan kunt pakken? Bel dan met de Nationale Hulplijn Woonoverlast 0900-0305 en een adviseur denkt met u mee.

Wanneer schakelt u Buurtbemiddeling in?
Komt u er samen niet uit ? Dan helpen de buurtbemiddelaars van Zoetermeer van Buurtbemiddeling graag een oplossing te vinden. Buurtbemiddeling is vooral toe te passen bij irritaties of conflicten tussen buren in de dagelijkse leefsfeer Buurtbemiddeling is gratis en beschikbaar voor alle inwoners van Zoetermeer. Zij vragen wel een actieve inzet van u en uw buren om gezamenlijk het conflict op te lossen. U kunt zich aanmelden via buurtbemiddeling@stichtingmooi.nl of telefonisch via 079 346 61 15.

Wanneer schakelt u ons in?
Nadat u eerste zelf moeite heeft gedaan om tot een oplossing te komen (eventueel met hulp van Buurtbemiddeling) bestaat de mogelijkheid om een overlastklacht bij ons te melden. Dit kan alleen schriftelijk, door het online overlastformulier in te vullen. Anoniem melden kan, maar wij kunnen u dan geen antwoord geven en wij kunnen geen dossier van de overlastgever opbouwen.

Hoe gaat het dan verder?
Wij luisteren altijd eerst naar het verhaal van beide partijen. Daarna beoordelen we of wij verder bemiddelen. En zo ja, hoe wij dat doen. Meer informatie over hoe u kunt omgaan met overlast leest u in de brochure Overlast... wat nu?

 

 

    Veelgestelde vragen over overlast

  • Wanneer neem ik contact op met de gemeente?

    Sommige klachten kunnen niet door ons worden behandeld, omdat deze bij de gemeente thuishoren. Dit betekent overigens niet dat wij er niets meer mee doet. Wij hebben regelmatig overleg met de gemeente en worden indien nodig door hen geïnformeerd. De volgende zaken meldt u bij de gemeente:

    • Rondslingerend vuil op openbaar terreinvervuiling van de
      buurt bijvoorbeeld door graffiti
    • Rotzooi op straat of vernielingen en onregelmatigheden aan
      openbaar terrein
    • Slecht onderhouden openbaar groen
    • Parkeeroverlast op de openbare weg
    • Veel hondenpoep op straat

     

    Melding, klacht, bezwaar of vraag aan de Gemeente Zoetermeer? Klik hier

  • Wanneer neem ik contact op met de politie?

    Sommige klachten kunnen niet door ons worden behandeld, omdat deze bij de politie thuishoren. Dit betekent overigens niet dat wij er niets meer mee doet. Wij hebben regelmatig overleg met de politie en worden indien nodig door hen geïnformeerd. De volgende zaken meldt u bij de politie:

    - discriminatie
    - intimidatie
    - bedreiging
    - vernieling
    - inbraak
    - geluidsoverlast
    - overlast als gevolg van drugsgebruik
    - verhandeling van drugs in uw buurt

    In geval van spoed belt u 112, in andere gevallen belt u het landelijk meldnummer: 0900-8844.

  • Ik heb geluidsoverlast. Wat moet ik doen?

    Is er geluidsoverlast en kent u de veroorzaker? Ga dan  langs en probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Bel dan met de politie. Wordt de overlast veroorzaakt door een groepen jongeren in de buurt? Neem dan ook contact met de politie op. Gebruik hiervoor het landelijk meldnummer van de politie: 0900-8844.

Vermoeden van een hennep kwekerij?

Klik op het plaatje en lees verder op de pagina Hennep

GRATIS sticker


Leest u de folders en/of kranten niet? Help ons dan de hoeveelheid afval te verkleinen en haal de GRATIS sticker op bij uw complexbeheerder of mail ons uw adres, dan sturen wij u de sticker naar keuze toe. Doe dit naar woonservicedgwnl.